top of page

BOEKEN

 

Klik op de boeken voor meer informatie, fragmenten, recensies, muziek en video.

voorplat De vlinder in de inktpot.jpg
De Vlinder in de Inktpot

ISBN-978 90 284 5072 1 e-boek: 978 90 284 5073 8

​

De vlinder in de inktpot: de pracht van idealen en de zwarte vlekken van de dood, of: hoe je kan verdrinken in literatuur.

Patrick Bassant Joy
JOY

ISBN-978 90 284 2493 7   e-boek- 978 90 284 4031 9

​

Een mooi meisje zonder plan. Een beeldhouwer zonder beeld. Een romance met een verontrustende twist.

 

'Een geslaagde en intrigerende debuutroman.' **** NRC Handelsblad

Soundtrack
DWB Bassant Frankenstein Shelley
DW B 2018 3: Frankenstein 200 jaar: Mary Shelley herleeft

​​

Tweehonderd jaar geleden schreef Mary Shelley op haar negentiende Frankenstein, or: the Modern Prometheus. Volgens curator Patrick Bassant een buitengewoon ambitieus boek waarin een wagonlading aan contemporaine spraakmakende thematiek is opgenomen. Hij vroeg aan elf jonge vrouwelijke auteurs – geboren tussen 1984 en 1994 – om als achterkleindochters van Mary en hemelbestormers van tegenwoordig hun eigen creaturen te scheppen. De nieuwe dieven van het vuur zijn: Heleen Debruyne, Rineke Roosenboom, Persis Bekkering, Jana De Kockere, Carmien Michiels, Emy Koopman, Simon(e) van Saarloos, Aafke Romeijn, Fiep van Bodegom, Lotte Lentes en Roos van Rijswijk.

     

Omslag en beelden in dit nummer zijn van Charlemagne Palestine.

DWB Bassant Graphic Poem
DW B 2016 3: Graphic Poem

ISSN 0012-2645

​

De graphic novel kenden we al, en ook de zijsporen die experimentele dichters namen naar de visuele poëzie, of de uitstapjes naar beeldende kunst of muziek. Maar wat is een graphic poem en op welke manier kan het een verrijking zijn voor het poëtische veld? Wat zijn de verschillen met het mannekensblad of de fotostrip? En wat zijn de uitdagingen voor dit nog relatief nieuwe genre? In DW B 2016 3 gaan Lies van Gasse en Patrick Bassant op verkenning. Ze namen L'dée van Frans Masereel - een graphic poem avant-la-lettre - als vertrekpunt en vroegen een selectie van auteurs en illustratoren om een eigentijdse versie te creëren. In dit nummer staan bijdragen van Toon Horsten, Sébastien Conard, Lies van Gasse, Randall C, Annemarie Estor, Wide Vercnocke, Hans Wap, Luc Fierens, Jurgen Walschot, Wasco en Tania Verhelst. Omslag: Sébastien Conard

DWB Graphic novel bassant snoekx
DW B 2011 5: Zzzzzzz de laatste graphic novel

​

In de halfslaap komen vaak de grilligste creaturen in het blikveld geslopen. In dit  nummer, samengesteld door Kurt Snoekx en Patrick Bassant, is dat het veelkoppige monster dat beeldverhaal heet. Zzzzzzz, de laatste graphic novel biedt weerstand tegen de stille slaap met koortsdromen, labyrintische nachtmerries, visoenen, profetieën en parallelle werelden van Marc Legendre, Milan Hulsing, Dominique Goblet & Kai Pfeiffer en Bryan Talbot. Joost Vandecasteele verklaart de hard-boiled Amerikaanse undergroundcomic zijn liefde. Abdelkader Benali reist door het Egypte van Milan Hulsings Stad van klei. Aimée de Jongh delft in een beeldessay de psychedelische parel The Box Man van Imiri Sakabashira op. Sven Vitse en Hans Demeyer duiken diep in de complexe materie van Alan Moore, Benoît Peeters & François Schuiten, David Mazzucchelli en Bryan Talbot. Lijndanser Hanco Kolk toont zich als realist. En Charles Burns gaat in een ingekleed interview dieper in op zijn gitzwarte oeuvre. Achter een tweede cover onderneemt beeldhouwer-tekenaar Koenraad Tinel in Eddy, een integraal beeldverhaal van 64 intense pagina's, een nieuwe 'briljante poging' om de fragiliteit van het geheugen te counteren.

Omslag: Marc Legendre

bottom of page