top of page

Zoekresultaat

41 items gevonden voor ""

Blogposts (24)

  • Seks met geweld. Phoebe Zeitgeist. Een verkenningstocht naar strips en audio.

    In deze tweede aflevering van de Inktpodcast vind ik een radiotranscript uit 1968 van de KRO, waarin het gaat over seks met geweld en een stripverhaal in audio wordt gevangen. De strip is vermoedelijk een ontzettende draak waarin een vrouw, Phoebe Zeitgeist, in elk hoofdstuk wordt ontvoerd door een andere engerd die haar misbruikt, maar ik heb de strip zelf niet gelezen. Het idee om een strip om te vormen tot een hoorspel, is echter geweldig. Dit experiment ga ik herhalen. Komen verder nog aan bod: Markies de Sade, Ivo Michiels, Hugo Raes, outsiderkunst, de Everley Brothers, Barbarella, lipogrammen en een helikopter. https://anchor.fm/de-inktpodcast/episodes/De-Inktpodcast-2-Het-vangen-van-de-Zeitgeist--of-Seks-met-geweld--Een-verkenningstocht-naar-strips-en-audio-e1rf0tc De avonturen van Phoebe Zeitgeist, Michael O'Donoghue en Frank Springer

  • De haven van Madrid. Errata op De vlinder in de inktpot

    Een historische roman, waarin de auteur zich verliest in talloze details, bevat bijna onvermijdelijk fouten. Je kan je als schrijver verschuilen achter het spatscherm van de fictie: dat iets ‘in het echt’ is gebeurd, wil nog niet zeggen dat dat in deze roman ook één-op-één moet gebeuren, en het is inderdaad zo dat in een boek de romanwereld voorrang heeft boven de historische werkelijkheid – die overigens ook vaak de vervelende neiging heeft niet vast te liggen. Naar gelang de tijd verstrijkt of de politieke kleur van de historicus kunnen feiten over de Spaanse burgeroorlog heel vloeibaar zijn. Als je een roman publiceert, gaan anderen die kritisch lezen, en soms nemen ze de moeite je van die fouten op de hoogte te brengen. Geweldig is dat, omdat je als schrijver pas merkt wat je boek met lezers doet als ze je dat vertellen – verkoopcijfers zeggen natuurlijk niet zo veel. En als iemand de moeite neemt allerlei feiten te checken, dan moet het boek die moeite waard zijn geweest. Een fikse lijst met fouten, omissies en nuanceringen kreeg ik van Jeroen ten Dam, van boekhandel Het Fort van Sjakoo. Ook Stasja en Pjotr lazen heel precies en attendeerden me op fouten. Hieronder een lijst met de fouten in de roman. - pag. 150 Het citaat in het Spaans uit het gedicht van García Lorca, waar ik ook de titel van de roman op baseer, is verkeerd. Het citaat luidt: Mariposa ahogada en el tintero. Een tintero is een inktpot. Een pintero bestaat niet in het Spaans. - pag. 164 "Er was een verhitte discussie uitgebroken over de situatie in Baskenland, waar de anarchisten en trotskisten al snel na het uitbreken van de opstand van de chaos gebruik hadden gemaakt om..." In de plaats van Baskenland moest hier Catalonië staan. De anarchisten en trotskisten speelden geen grote rol in Baskenland. Daar was het verzet tegen de coupplegende generaals voornamelijk in handen van de Baskische burgerlijke en katholieke partij PNV (die nog steeds bestaat). De anarchisten speelden daar een kleine rol en de POUM had eigenlijk alleen substantiële aanhang in Catalonië. - pag. 178 "mortieren over en weer zouden vliegen". Een mortier is een lanceerbuis die gebruikt wordt om, schuin op de grond staand mortiergranaten af te schieten op posities van de vijand. Er zou hier dus moeten staan: "mortiergranaten over en weer zouden vliegen". - pag. 222 "De arbeidersorganisatie kregen wapens uitgedeeld om de opstandelingen in bedwang te houden..." Dit klopt niet. De arbeidersorganisaties hebben in de dagen na 18 juli 1936 zelf de wapens veroverd op de militairen en politietroepen. De republikeinse overheden, zowel op landelijk als op regionaal en plaatselijk niveau weigerden over het algemeen, ondanks de roep daarom, om wapens uit te delen aan de werkende klasse en haar organisaties. Ik schrijf dat beter in het gesprek tussen Pit en zijn geweerinstructrice op p. 169. - pag. 306 "De hotelkamer was van een stuitende luxe. Uitzicht op de oceaan...". We hebben het hier over een hotel in Valencia. Valencia ligt aan de Middellandse Zee en niet aan een oceaan. In een vroegere versie had ik zo zitten te klooien met verhaallijnen dat ik schreef over de haven van Madrid. Dan valt dit nog mee, maar dom blijft het. - pag. 223-224 staat "het huwelijk werd afgeschaft". Dat is nooit het geval geweest. Misschien dat Brouwer dit ooit gedacht heeft. Ik kan niet meer terugvinden waar ik dit vandaan heb gehaald, want ik heb het niet verzonnen. - pag. 346 "Als ze zelfs Jezjov, dus het hoofd van de GPOe, aan het huilen krijgen...". Deze tekst speelt zich af op 6 juli 1937: Jef Last kan dit nooit gezegd hebben want Jezjov zou pas in 1938 op een zijspoor worden gezet en pas op 10-4-1939 gearresteerd en in februari 1940 tegen de muur worden gezet. Jezjov's voorganger - Genrich Jagoda - was in maart 1937 opgepakt en vermoedelijk medio maart 1938 geëxecuteerd. Ik bedoelde hier dus Jagoda, maar dat hij tijdens zijn verhoor in tranen uitbarstte, werd pas decennia later bekend. Dat anachronisme mag in een roman, vind ik. Het verhoor waaraan Brouwer in zijn droom onderworpen is, is ook pas in 1942, na zijn medewerking aan de overval op het bevolkingsregister in Amsterdam. - pag. 377 "Jij vocht met Buenaventura Durruti, je was zijn adjudant in Santander en Teruel." Dat zegt Hemingway tegen Mathieu Corman, de boekhandelaar uit Gent. Corman is aan beide fronten geweest, maar Durruti nooit. Die heeft alleen in Catalonië en Aragón en aan het front gezeten, totdat hij zijn dood tegemoet ging in november 1936 in de Universiteitswijk in Madrid. Corman was na Durruti's dood aan de genoemde fronten in Santander (aan de Atlantische kust van Cantabrië) en Teruel (in het Zuiden van Aragón). (illustratie: Patrick Bassant; gemaakt met Dall.E)

  • De Inktpodcast, mijn eerste podcast!

    Dat er maar vele afleveringen mogen volgen! De Inktpodcast, experimenten in audio en literatuur. De inktpodcast, een project van schrijver Patrick Bassant, is een proeftuin op de grens tussen tekst en geluid. Theatrale uitvoeringen, strips in geluid, verhalen voorzien van een geluidsband, gehorige teksten of abstracte geluiden. Alles kan. Elke aflevering een op zichzelf staand werk, geschreven, opgenomen en gemonteerd door Patrick Bassant Aflevering 1 van De Inktpodcast, 'Klantenservice' is een dialoog tussen Patrick Bassant en een bot van een internetwarenhuis. Dit soort bots kan heel behulpzaam zijn, maar je moet niet iets anders willen dan ze voorgeprogrammeerd hebben gekregen. Als hij er niet uit komt, vraagt Patrick om des bots baas te spreken. Dan blijkt langzaam maar zeker dat de klant helemaal geen koning is, maar dat het iets gecompliceerder ligt... https://anchor.fm/de-inktpodcast https://open.spotify.com/show/3vYyYpaE0zjt3Vh9L6swGh Tekst, opname, productie, sounddesign, montage: Patrick Bassant Additionele stemmen: Fluency, Google Translate Mmg: Nederlands Letterenfonds Logo De Inktpodcast: Martin Draax

Alles bekijken

Andere pagina's (17)

  • PANDEMONIUM | Patrick Website

    PANDEMONIUM PANDEMONIUM is een verzameling van ongeveer 14 beeldverhalen, voorgelezen door Patrick Bassant en gemonteerd, gemixt en van beeld voorzien door Harold Pflug. Eens per maand wordt een nieuwe video toegevoegd. De meeste verhalen werden sinds 2000 gepubliceerd in literaire tijdschriften, hoofdzakelijk in DW B , maar zijn nu bijna niet te vinden. Door ze te bewerken tot beeldverhaal, worden ze opnieuw toegankelijk gemaakt. Het eerste verhaal, 'Stap ook in mijn waarheid', werd geweigerd door YouTube. Dit verhaal, eigenlijk een soort theatermonoloog van een ouderwetse complotdenker, zou volgens de robotten van YouTube bedreigend, intimiderend en cyberpesterig zijn. Benieuwd wat dat voor de overige verhalen belooft! Pandemonium 1: Stap ook in mijn waarheid "Wat complotdenken mij altijd heeft gebracht, als ik een beetje voor de vuist weg zit te filosoferen, is een soort troost. Je zet een model van de wereld op dat je nog kan begrijpen, dat past binnen de kaders van je voorstellingsvermogen. Je zoekt verklaringen voor verschijnselen, je zoekt troost in een constructie. Wat je eigenlijk, diep van binnen, doet, is de willekeur uitschakelen. Er zit een bedoeling achter. Toeval bestaat niet. Ik geloof wel dat er ‘iets’ is." ​ PANDEMONIUM, het nieuwe videoproject van Patrick Bassant, trapt af met 'Stap ook in mijn waarheid', een theatermonoloog van een ouderwetse complotdenker die zich probeert te verhouden tot de nieuwe generatie. Over QAnon en Trump, pizzeria's en 5G-masten, over rappers, vliegtuigspotters en influencers, over MSM en WWG1WGA, over reptielen en joggers, over wake up en make up, over save the children en geurkaarsen, en wat er verder nog over onze platte aarde schuimt. ​ Tekst en voordracht: Patrick Bassant Beeld en montage: Harold Pflug Pandemonium 2: Todesangst / Ejaculation / Jazz "Mijnheer Turner pakte haar hand en leidde haar naar de aangrenzende slaapkamer. Deze ruimte was verduisterd, maar er brandden tientallen olielampen, de schaduwen dansten over het plafond. Op het executive size bed was met zilverzand een pentagram gestrooid, de lucht was bedwelmend. Bonnie Starbuck probeerde haar aanvankelijke schrik te onderdrukken. Ze meende vleermuizen te zien fladderen, maar zo'n soort hotel was het niet. Ze ademde diep in, nieuwsgierig; er is tenslotte niets geilers dan afwijken van de norm. En Mijnheer Turner was een gul mens." PANDEMONIUM, het nieuwe videoproject van Patrick Bassant, vervolgt met het verhaal 'Todesangst / Ejaculation / Jazz', dat geschreven is bij het werk van kunstenares AMVK, Anne-Mie Van Kerckhoven. Over Enochiaanse sleutels, aerobics, satan, geweld en champagne, call girls en bloederige kussen. Het zou opwindend kunnen zijn, als het niet zo naar zwavel rook... ​ Tekst en voordracht: Patrick Bassant. Beeld en montage: Harold Pflug: Beeld: AMVK Pandemonium 3: Toussaint Louverture "Bij zijn arrestatie verweerde Toussaint Louverture zich met alle rechten die hij als Frans generaal had. Zo was hij woest toen hem een hoorzitting voor de krijgsraad geweigerd werd. De witte Napoleon sprak dertien jaar later, in een vergelijkbare positie beland, vanaf Sint-Helena misschien wel dezelfde woorden als de zwarte: ‘Ik ben veroordeeld zonder hoorzitting en zonder proces. Dit getuigt van minachting voor alle goddelijke en menselijke wetten.’ ... Dat de geschiedenis voor de witte en de zwarte een gelijk lot in petto had, was iets dat ze allebei onrechtvaardig zouden hebben gevonden." PANDEMONIUM , het nieuwe videoproject van Patrick Bassant, vervolgt met deel drie, over Toussaint Louverture, een van de leiders van de slavenopstand op Haïti en generaal in het postrevolutionaire Franse leger. Zijn bijnaam was de Zwarte Napoleon. Aanleiding voor het verhaal was de tentoonstelling van Marlene Dumas in het Stedelijk Museum Amsterdam. Over The Swans, portretkunst, racisme en revolutie, de witte en de zwarte Napoleon, een tochtig kasteel in de Jura en een opstand die leidde tot de afschaffing van de slavernij op Saint-Domingue/Santo Domingo/Haïti Tekst en voordracht: Patrick Bassant Beeld en montage: Harold Pflug Pandemonium 4: L'Osservatore Romano “Rome is af. De stad wordt onderhouden, gerepareerd, maar niet vernieuwd. In het centrum worden geen nieuwe beeldbepalende gebouwen opgetrokken, gedeeltelijk omdat er geen oude gesloopt worden en gedeeltelijk omdat hoogbouw verboden is. … Rome koestert de grandeur van 2500 jaar geschiedenis, ten koste van eventuele meer recente gratie. Rome is tevreden met zichzelf. … Waarschijnlijk de laatste die een poging heeft gedaan om Rome een meer modern uiterlijk te geven, is Benito Mussolini. Toch heeft ook hij het niet aangedurfd om het centrum van de stad te schenden. Waarom zou hij ook? De glorie van het Italiaanse volk berust voor een groot deel op historie. Dat die glorietijd nog voortduurde, wilde hij laten zien aan de randen van de stad, zoals het Romeinse leger ook altijd expansie zocht.” PANDEMONIUM , het nieuwe videoproject van Patrick Bassant, vervolgt met deel vier, over de wijk EUR in Rome, bedacht voor de wereldtentoonstelling van 1942. Het is het verslag van een stadswandeling uit 2005, in de stijl van bijvoorbeeld Ian Sinclair. Over een Pimp-my-ride-Fiat-500, brutalistische architectuur, triomfbogen, het Vierkante Colosseum en geestelijken met een fax. Tekst en voordracht: Patrick Bassant. Beeld en montage: Harold Pflug. Foto’s: Patrick Bassant en Bert de Muynck Pandemonium 5: De Mangoeste mist de deadline “Alles geloofwaardig kunnen ontkennen. Altijd. Wij weten van niks en als wij toch wat weten, dan hebben wij er niets mee te maken gehad. Dat zijn later befaamde known unknowns geworden. … We liepen klokslag negen uur het restaurant binnen, in tenue de ville. Het was druk binnen, precies het soort geroezemoes dat interfereert met een richtmicrofoon. Er zat een man alleen aan een tafel. Hij droeg een hoornen bril en rookte met sierlijke, wat wufte gebaren een filterloze sigaret. Het script gaat met ons op de loop. Zurich 1961, regenjassen, kruitdampen, het vermoeden van hoogverraad. Breedgeschouderde mannen aan tafeltjes verderop, opvallend nonchalant. De actielijnen waren uitgezet. Mangoeste kreeg de opdracht. En wij zouden alles ontkennen. Maak hem af. Hoe moeilijk kan het zijn?” PANDEMONIUM , het nieuwe videoproject van Patrick Bassant, vervolgt met deel vijf, over de honderden mislukte moordaanslagen die de CIA in de loop der jaren pleegde op Fidel Castro . De sfeer van spionnen in de jaren zestig, de inventieve huurmoordenaar Mangoeste en zijn ontslagbrief. Over de klapsigaren, thalliumzout, Adidasjasjes, storytelling, de Oeverloze Eilandheerser en radioactieve ratten. Schrijnend en hilarisch. Tekst en voordracht: Patrick Bassant. Beeld en montage: Harold Pflug. Pandemonium 6: Steppewolf "In de stad word je niet snel definitief uitgeschakeld. De mensen daar schrikken op het laatste moment terug en durven niet hun duim tot diep in je oogkas te boren. Ze slaan hard en roepen dan dat het ‘de laatste waarschuwing’ is. ​ Belachelijk! Geen beest geeft laatste waarschuwingen . Een beest wil bloed zien of verdedigt zichzelf. Zo’n beest was ik. ​ In de week voor mijn afscheid van de school heb ik vier jongens ontmoet. Ze vielen me aan, scholden me uit voor zigeuner en wilden mijn broek uittrekken. Wilden de slagtanden uit mijn bek slaan, het schapenvet uit mijn kleding ranselen, het zaad uit mijn kloten. Ik verdedigde mijzelf. Ik was een everzwijn." ​ ​ PANDEMONIUM , het nieuwe videoproject van Patrick Bassant, vervolgt met deel zes, over een herdersjongen in de stad. Traditie en vooruitgang, samenleven en overleven, schapen en ander gedierte, het loopt uit op een fiasco. ​ Tekst en voordracht: Patrick Bassant. Beeld en montage: Harold Pflug. Pandemonium 7: Gloryfox “En toch is er iets merkwaardigs. De vos heeft de overstap naar de stad gemaakt zonder omtrekkende bewegingen. Althans, dat denk ik. Er gaapt een kloof tussen de vos als bosbeest, als sprookjesfiguur, als uitdager van koning Nobel enerzijds, en anderzijds het doodgemoedereerd door de stad sjokken. Misschien dat stadsecologen al jaren roepen dat de vos nadert, maar dat kan zich probleemloos buiten mij om afspelen. Stadsecologen houden zich met meer dingen bezig die mij ontgaan. Of stadsecologen ontgaan mij, eigenlijk . Ik lette niet op. Ik heb het niet gezien. En dan opeens.” PANDEMONIUM , het nieuwe videoproject van Patrick Bassant, vervolgt met deel zeven, over een vos in de stad. Het verhaal werd geschreven bij het indrukwekkende schilderwerk van Robert Devriendt . Werk van hem (veelal uit Between the paintings 2008) is met zijn toestemming verwerkt in de video. Suggestie en precisie in miniatuur. En met een cameo van de Blade Runner. Tekst en voordracht: Patrick Bassant. Beeld: Robert Devriendt. Beeld en montage: Harold Pflug. Pandemonium 5: tba This is your Project description. Click on "Edit Text" or double click on the text box to start. Pandemonium 5: tba This is your Project description. Click on "Edit Text" or double click on the text box to start. Pandemonium 5: tba This is your Project description. Click on "Edit Text" or double click on the text box to start. Pandemonium 5: tba This is your Project description. Click on "Edit Text" or double click on the text box to start. Pandemonium 5: tba This is your Project description. Click on "Edit Text" or double click on the text box to start. Pandemonium 5: tba This is your Project description. Click on "Edit Text" or double click on the text box to start. Pandemonium 6: tba This is your Project description. Click on "Edit Text" or double click on the text box to start.

  • Patrick Bassant Website

    Welkom op de site van Patrick Bassant, schrijver auteur van literaire romans, Nederlandse literatuur, literaire tijdschriften In Pandemonium bundelt Patrick Bassant een rijke selectie uit zijn korte verhalen. Het is een bonte stoet van monsters uit de gothic traditie en meer eigentijds geteisem. De vampier als televisiepresentator, de huurmoordenaar, weerwolven, bokkenrijders, zelfmoordterroristen, duivelsaanbidders, complotdenkers, cliniclowns, opstandige generaals, en The Whistleman. Een angstaanjagend zooitje, maar Bassant schrijft altijd lucide en met humor. Hij legt verbanden met de beeldende kunst, de geschiedenis, de muziek en de wereld van alledag. De verhalen zijn van geestrijke beelden voorzien, gemixt en gemonteerd door Harold Pflug Pandemonium 2022 Naar de films Uit de pers Hij toont een intelligente subtiliteit die niet alleen tot grinniken stemt, maar die ook herhaaldelijk onze moderne tijd lijkt te resoneren. Zo heeft De vlinder in de inktpot de schwung en het lichtzinnige van een avonturenroman, maar laat hij je evengoed nadenken ... **** NRC over De Vlinder in de inktpot Het is een wervelende, caleidoscopische roman over oorlog, verraad, vriendschap, vrijblijvend engagement en diepe betrokkenheid. Patrick Bassant is een schrijver die de grote greep niet schuwt. Tzum over De vlinder in de inktpot Bassants gretigheid en ambitie spatten van de pagina’s af en dat werkt aanstekelijk. Hij kan sterke scènes schrijven en zijn taal barst van de vondsten. Schrijven kan hij. De Volkskrant over De vlinder in de inktpot Bassant slaagt er met dit indrukwekkende epos in het individuele lotgeval in te bedden in het ‘grotere’ – zowel het grotere van de burgeroorlog als dat van de intellectuele geschiedenis. Terras over De vlinder in de inktpot Een bijzonder originele roman die vol zwarte humor en kwaadaardige fantasie de zoektocht naar het perfecte kunstwerk beschrijft. **** Focus Knack over Joy ​ Bassant is een scherpe observator. Hij vertelt zijn verhaal met vaart en wrange humor en toont lef. Kortom, een schrijver om in de gaten te houden. Passionate magazine over Joy Joy is een geslaagde en intrigerende debuutroman. **** NRC over Joy BOEKEN KOOP HIER DE BOEKEN VAN PATRICK BASSANT

  • CONTACT | Patrick Website

    Ben benaderbaar ​ ​ Voor boekingen en optredens: klik door naar de Schrijverscentrale ​ ​ Voor rechten, pers en papierwerk: klik door naar uitgeverij Wereldbibliotheek ​ ​ Voor communicatie met andere doeleinden: vriendenvandevlinder[apenstaart]gmail[puntje]com ​ ​

Alles bekijken
bottom of page